700 osób przez niemal całą dobę pracuje przy modernizacji wrocławskiego dworca.
I tak będzie aż do zakończenia budowy.   

Co już zrobiono? Gotowa jest żelbetowa bryła parkingu podziemnego, a także wjazd na parking od strony ulicy Peronowej. Dobiegają końca prace przy wjeździe od strony ulicy Piłsudskiego. W pomieszczeniach technicznych oraz hali głównej parkingu trwają intensywne roboty instalacyjne i wykończeniowe. Jednocześnie trwa układanie nawierzchni placu przed dworcem.

Bardzo zaawansowana jest renowacja elewacji budynku głównego. Dotychczas na nowy kolor pomalowano około 20 procent powierzchni elewacji, reszta prac malarskich rozpocznie się wczesną wiosną. Ekipy budowlane zakończyły zadaszanie budynku, wymieniono też lub odrestaurowano wszystkie okna. Wewnątrz budynku głównego trwają prace konserwatorskie, których zachwycające efekty można zaobserwować w historycznych poczekalniach w łączniku wschodnim. W ryzalicie centralnym na poziomie parteru od wejścia głównego w stronę holu kasowego układana jest granitowa posadzka. W trzech nowych klatkach schodowych zamontowano już windy.

Tymczasem w holu kasowym przygotowano podłoże pod nową posadzkę i wkrótce rozpocznie się jej układanie. Budowlańcy zakończyli szklenie fasady południowej i północnej holu kasowego, do przeszklenia pozostały jedynie „małe” fasady: wschodnia i zachodnia. Niebawem rozpocznie się także montaż drewnianej podsufitki pod dachem holu kasowego. Pomiędzy budynkiem głównym i halą kasową prowadzone są prace w pasażu, którym będzie można dostać się do sklepów na I piętrze budynku głównego. Pasaż na całej długości został już przeszklony.

Trwają też intensywne prace na peronach. Do tej pory zmodernizowano trzy z pięciu peronów: peron 1 udostępniono po modernizacji w grudniu 2011, peron 4  otwarto w czerwcu 2011, a peron 5 w marcu 2011 r. Prace budowlane trwają jeszcze na peronie drugim i trzecim, a zakończą się wiosną, przed Euro 2012.

Na peronie 2 prace są w zaawansowanym stadium. Odrestaurowano już stalowe konstrukcje historycznych hal peronowych oraz wykonano ich zadaszenie. Zakończony jest montaż świetlika historycznych hal peronowych, zamontowano już ponad połowę podsufitki. Zbudowano nowy fragment hali znajdujący się pomiędzy dwoma historycznymi i zamontowano zadaszenie w formie membrany.
W trakcie jest układanie nawierzchni peronu. Nad peronem zamontowano jedną z linii świetlnych.
Na dwójce pojawiły się też pierwsze kompletne schody ruchome o długości 11 metrów. Ich mechanizmy pojawiły się także na peronie 1 i 5, co oznacza, iż niebawem będzie można korzystać także z tych udogodnień.

Na peronie 3 wyburzono stare konstrukcje i zakończono budowę ścianek peronowych. Zakończyła się też renowacja stalowych elementów konstrukcji historycznych hal peronowych. Zaawansowane jest krycie dachu blachą, wykonano też nowy fragment hali peronowej znajdujący się pomiędzy dwiema jej historycznymi częściami. Obecnie montuje się zadaszenie w formie membrany.

Efekty prac widoczne są w tunelu centralnym, którym podróżni wchodzą na perony. W tej chwili na zamkniętej części tunelu trwa układanie posadzek. W tunelu wschodnim wykonane jest podłoże pod posadzkę, w dużej mierze wyczyszczono już również historyczne kafle znajdujące się na ścianach.

Dobiegają końca prace przy Pawilonie Południowym. Tutaj pozostały im do wykonania drobne prace wykończeniowe, na przykład montaż drewnianego sufitu (parter budynku).

O inwestycji

Wrocławski Dworzec Główny wybudowany w drugiej połowie XIX wieku i rozbudowany na przełomie XIX
i XX jest perełką europejskiej architektury dworcowej. Ten unikatowy obiekt po modernizacji wykonywanej przez Budimex S.A. na zlecenie PKP SA stanie się wyjątkową formą połączenia historii
z nowoczesnością.

Podziemny parking na ponad dwieście samochodów i nowa aranżacja placu dworcowego w postaci zielonych wysp z deptakami, małą architekturą i fontannami, a także gruntowna modernizacja budynku głównego z holem kasowym i halami peronowymi oraz powstanie Pawilonu Południowego, to tylko niektóre założenia tego niezwykle istotnego z punktu widzenia społecznego i infrastrukturalnego przedsięwzięcia. Obiekt po modernizacji stanie się miejscem przyjaznym dla podróżnych: z licznych udogodnień warto wspomnieć o schodach ruchomych, nowoczesnych windach i taśmach bagażowych na perony, które ułatwią korzystanie z obiektu również osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Na miarę XXI wieku będzie system monitoringu, a także elektroniczny system informacji podróżnych.

Dzięki modernizacji dworzec Wrocław Główny stanie się prawdziwą wizytówką wykonawcy i kolei. Połączeniem historycznego dworca odrestaurowanego z dbałością o zachowanie detali architektonicznych i świadectw historii z nowoczesnością.

 
 







   


Przyjaciele Dworca