Część pasażerska dworca została otwarta dla podróżnych. W pomieszczeniach na I piętrze nadal trwają prace konserwatorskie.

NOWY_ Wrocław Główny dziś rozpoczął swoje drugie życie.

Po dwóch latach, o godzinie 9:00 Wrocław Główny ponownie otworzył swe bramy. Pasażerowie mogą już korzystać z kas, informacji kolejowej, toalet, tunelu prowadzącego na perony i przede wszystkim podziwiać ten ponad 150 letni zabytek. Budowlańcy i pracownia konserwatorska wydobyli z dworca wszystko co w nim najpiękniejsze. Architekci i projektanci dodali nutę współczesnych udogodnień
a kolejarze zadbali o nowy czytelny system informacji pasażerskiej.

Nowy_ Wrocław Główny od teraz to prawdziwe miejsce spotkań i przystań w podróży. To miejsce także przyjazne kulturze z duszą i charakterem.

Na przepięknie zagospodarowanym placu przydworcowym można obejrzeć wielkoformatową wystawę fotografii pokazującą co przez ostatnie dwa lata działo się za płotem budowlanym. Nie lada gratką dla oczu podróżnych jest odnowiona, z pięknie zdobionym stropem i ścianami jedna z historycznych poczekalni, która została udostępniona zwiedzającym na okres jeszcze przed zagospodarowaniem jej przez najemcę handlowego. W centralnym punkcie sali prezentowana jest makieta jednego z mniejszych dworców – dworca Świebodzkiego. Z kolei w głównym holu dworca podróżnych wita olbrzymich rozmiarów walizka podróżna będąca swoistego rodzaju fotoplastykonem. W każdym z 6. okularów umieszczonym w ścianach walizki można obejrzeć zdjęcia wrocławskiego ale też innych pięknych i już wyremontowanych dworców kolejowych.

Nabór na wycieczki już zakończony

250 szczęśliwców – z grona ponad 800 zgłoszonych weźmie udział w wycieczkach po dworcu
z konserwatorem – przewodnikiem.  Przez najbliższe trzy dni konserwatorzy zabytków będą oprowadzać
i opowiadać o walorach tego wyjątkowego zabytku -  pierwsze 250 osób, które zgłosiły się tuż po ogłoszonym wczoraj naborze. Uczestnicy wycieczek będą mogli posłuchać o historii dworca i na własne oczy zobaczyć najpiękniejsze odrestaurowane już sale oraz te na I piętrze poddawane jeszcze ostatnim pracom konserwatorskim. Najbardziej wyczekiwana jest tzw. Sala Cesarska z wyjątkowym i najbardziej oryginalnym sufitem.

Dziś, to zaledwie pierwsza publiczna odsłona tego zabytkowego obiektu. Wrocławski dworzec – miejsce z prawdziwą duszą i prawdziwym charakterem niebawem zaprosi podróżnych i mieszkańców miasta na kolejne bardzo ciekawe wydarzenia. A wszystko wraz z udostępnianiem kolejnych fragmentów budynku. 

Czas remontu

Prace budowlane na dworcu rozpoczęły się w kwietniu 2010 roku. Kompleksowa modernizacja objęła plac przed dworcem. Został on zaprojektowany w formie zielonych wysp poprzecinanych deptakami spacerowymi z małą architekturą – niebanalne oświetlenie, ławki, kosze. Na placu posadzono też drzewa. Nawiązaniem do tradycji jest odtworzenie po obu stronach wejścia głównego, od strony ulicy Piłsudskiego historycznych tarasów, przed którymi zamontowano fontanny.

Pod placem wybudowano parking podziemny na 217 samochodów. Prowadzą do niego dwa wjazdy:
od strony ulicy Peronowej (wjazd) i Piłsudskiego (wjazd/wyjazd). Parking podziemny jest skomunikowany zarówno z placem przed dworcem za pomocą klatek schodowych i wind – pawilony A1 i A2, jak i budynkiem głównym. Natomiast we wschodniej części placu znajduje się parking typu „kiss and ride”
i postój taxi.

Metamorfozę przeszedł jednak przede wszystkim budynek główny wraz z holem kasowym. Wykonano ogrom prac konserwatorskich, dzięki którym pomieszczenia w budynku głównym odzyskały dawny blask i historyczne piękno. Obiekt stał się bardziej funkcjonalny, dzięki wykonaniu nowych klatek schodowych z windami, a także schodów ruchomych w holu dworca. W całkowicie nowy sposób zaaranżowano przestrzenie do obsługi podróżnych. W zachodniej części holu kasowego znajdziemy informację turystyczną i dziewięć kas biletowych oraz poczekalnię. We wschodniej natomiast: informację kolejową, centra obsługi klienta (ruszą jeszcze przed Euro 2012) i poczekalnię VIP. W holu dworca zostaną ustawione automaty z napojami i przekąskami, a pod schodami ruchomymi bankomaty. W budynku głównym na czas Euro 2012 zostaną tymczasowo zaaranżowane dwa pomieszczenia, w których znajdą się punkty gastronomiczne.

Dużo zmian jest widocznych na peronach i w tunelach. Prace w tych miejscach miały charakter odtworzeniowy (np. odrestaurowanie stalowych elementów konstrukcyjnych hal peronowych czy odtworzenie świetlików) i odbywały się przy ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków. Nowym elementem jest natomiast fragmentu hali peronowej zadaszonego membraną pomiędzy dwoma historycznymi halami. Dużym atutem modernizacji są schody ruchome na perony od strony tunelu miejskiego, a także taśmy bagażowe przy schodach prowadzących do tunelu centralnego. Osoby niepełnosprawne dostaną się na peron za pomocą nowych wind i platformy przyschodowej
przy peronie 5.

Nowym elementem kompleksu dworcowego jest także tzw. dworzec nocny, przypominający swoim wyglądem wagon. Składa się on z trzech kondygnacji skomunikowanych ze sobą schodami i windą.
Na podziemnym poziomie dworca nocnego zlokalizowano zaplecze techniczne, a także toalety, w tym również dla osób niepełnosprawnych. Na piętrze znajdują się: poczekalnia i toalety wraz przestrzenią przeznaczoną na lokal gastronomiczny. Ekologicznym rozwiązaniem umiejscowionym na dachu budowli są kolektory słoneczne służące do podgrzewania wody w budynku.

W ramach inwestycji wymieniono także system nagłośnienia, dynamiczną informację dla podróżnych
i monitoring obiektu. O bezpieczeństwo pasażerów będzie dbało 250 kamer stałych i obrotowych, będących w dyspozycji ochrony dworca, Policji i Straż Ochrony Kolei.

 

 







   


Przyjaciele Dworca