Zima zbliża się do nas coraz większymi krokami. Z dnia na dzień robi się coraz zimniej, wiec do głów kierowców wpadają myśli o oponach zimowych. Jakie wybrać? Bieżnik ile mm powinien mieć? Czy opony mają jakiekolwiek oznaczenia? I właśnie o tym dzisiaj porozmawiamy.
Więc zacznijmy od tego, jakie opony zimowe wybrać?
Pierwsza myśl to nowe czy używane. Po pierwsze sprawdzajmy bieżnik oraz datę wyprodukowania opon. Jeśli bieżnik jest mniejszy niż 1,6 mm, nie należy nawet na niego spoglądać zalecana głębokość to około 4 mm i więcej. To samo należy zrobić z datą, składa się ona z 4 czterocyfrowego oznaczenia gdzie pierwsze dwie cyfry to numer tygodnia roku a kolejne dwie rok, w którym powstały np. 1518 oznacza, że opony powstały piętnastego tygodnia 2018 roku. Bezpieczne i zdatne do jazdy opony nie powinny przekraczać 6 lat użytkowania. Bo przecież nie tylko osiągi, ale i bezpieczeństwo na drodze to jeden z najważniejszych aspektów zimowych opon.
Czy letnie opony nadają się do jazdy w zimie?
Otóż nie często opony zimowe różnią się mieszanką gumy stosowanej do wytworzenia takich opon, przez co lenie opony zaczynają twardnieć i nie gwarantują tak dobrej przyczepności, jak opony zimowe. Tak samo nie zakładajmy opon zimowych tylko na jedną oś, dzięki takim zabiegom często wpadamy w różnego rodzaju poślizgi a systemy takie jak ABS, ESP itp. zaczynają, mówiąc kolokwialnie,,wariować”.
Kiedy zmienić ogumienie naszych pojazdów?
Najlepszy czas to okres, gdy temperatura na dworze zaczyna spadać poniżej 7 stopni Celsjusza, mianowicie wtedy na drogach zaczyna się pojawiać niepozorna i mało widoczna szadź.
O co chodzi z tymi naklejkami na oponach?
Na etykietach przyczepianych do nowych fabrycznie opon możemy odczytać, jak głośna jest opona, zazwyczaj jest dokładnie opisany zakres db. jaki wydaje z siebie podczas jazdy, kolejną informacją jest to ile metrów minie od zatrzymania przy początkowej prędkości 80 km/h oznaczone w skali od A do G lub F gdzie różnica między nimi jest równa 18 m, kolejnym oznaczeniem na takiej nalepce jest wydajność paliwowa, opony podobnie do poprzedniej oznacza w skali od A do G.
Jaka średnica opon zimowych będzie najlepsza?
Na rynku do wyboru mamy szeroką gamę zarówno felg jak i opon. Jednym z podstawowych wymiarów jest ich średnica. Najpopularniejsze rozmiary kół mieszczą się w zakresie od 15 do 18 cali. Opony zimowe 15 cali i opony zimowe 16 cali są najczęściej spotykane w najpopularniejszych autach osobowych. Znajdziemy je w miejskich kompaktach jak i w większych samochodach typu kombi i sedan. Opony zimowe 17 cali i opony zimowe 18 cali pasować będą do większych samochodów typu SUV. Stosowane są również w mniejszych autach i autach sportowych. Jednak wtedy wygląd opony różni się nieco od standardowej. Sportowe opony o dużej średnicy musza mieć nieco niższy profil co negatywnie wpływa na wygodę podróżowania po nierównych polskich drogach.
Gdy zmienimy już nasze opony z letnich na zimowe, nasuwa się kolejne zapytanie, a mianowicie.
Jak przechowywać opony?
Odpowiedź jest banalnie prosta. Jeśli opony nie mają felg, najlepiej poukładać je pionowo, jedna przy drugiej, obracając co jakiś czas, aby nie wystąpiły odkształcenia. Jeśli jednak zachowaliśmy je wraz z felgami, wystarczy ułożyć jedną na drugą, felga utrzyma taką oponę w stałej formie i nic nie powinno się zniekształcić.
Mam nadzieję, że tym artykułem rozwiałem wszystkie wątpliwości kierowców co do nadchodzącej bezpiecznej jazdy w zimę, bo przyjcież to właśnie opony mają największą styczność z podłożem które często potrafi być bardzo zdradliwe i warto zadbać o jakość naszego bezpieczeństwa a którym w moim mniemaniu nie warto oszczędzać.