Kraków jest miastem historycznym, w którym znajduje się wiele zabytków klasy zerowej. Są to bezcenne obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Do tego miasta przyjeżdżają z całego świata turyści, aby podziwiać unikatową architekturę starych kościołów i synagog. Niestety, budowlom tym zagraża niska emisja pyłów i szkodliwych gazów pochodzących z pieców węglowych i spalin samochodowych. Władze miasta przywiązują wielka wagę do rewaloryzacji zabytków, ale oprócz tego wdrażane są programy mające na celu ograniczenie emisji toksycznych cząsteczek powstających w procesie spalania. Polega to głównie na dopłatach do wymiany pieców kaflowych na inne urządzenia grzewcze.
Strefa czystego transportu na krakowskim Kazimierzu
Od 2019 roku, w krakowskiej dzielnicy Kazimierz wprowadzono na pewnym obszarze zakaz wjazdu samochodów spalinowych. Po niektórych ulicach mogą poruszać się jedynie pojazdy elektryczne i samochody hybrydowe. Jest to podyktowane faktem, że w skład spalin samochodowych wchodzi sadza, jak również tlenki azotu tworzące kwas azotowy wywołujący korozję metalowych elementów konstrukcyjnych. Takiego zagrożenia nie sprawiają samochody elektryczne. Są one napędzane prądem, do jego poboru służą ładowarki do samochodów elektrycznych. Są to proste rozwiązania umożliwiające szybkie ładowanie akumulatorów w przydomowym garażu, czy na parkingu. Jest to bardzo ekonomiczne, bo koszty eksploatacji takiego auta są niższe niż przy tankowaniu paliwa. Niektóre samochody hybrydowe posiadają system samoczynnego doładowywania akumulatorów podczas hamowania pojazdu. Kiedy jednak zabraknie energii, zostaje uruchomiony silnik spalinowy – doładowujący elektryczny. Dla właścicieli innych modeli zawsze niezbędne są ładowarki do samochodów elektrycznych. Dzięki nim mogą w dowolnym miejscu uzupełnić energię i poruszać się w strefie czystego transportu bez obawy ukarania mandatem przez Straż Miejską. Używanie samochodów elektrycznych również wpływa na zachowanie czystości powietrza, wdychanego przez ludzi w obrębie wąskich i ciasnych ulic starej dzielnicy. Doceniają to jej stali mieszkańcy, jak również goście licznych hoteli.
Obsługa ruchu turystycznego w Krakowie
Produkty spalania powodują szybką degradację tynków, kamieni wapiennych, czy farb na malowidłach lub rzeźbach w zabytkowych obiektach. Dlatego nie tylko na Kazimierzu, ale również w obrębie krakowskiej Starówki, zwiedzający miasto wożeni są pojazdami elektrycznymi. Dawniej były popularne głównie małe „melexy”. Obecnie produkowane są również pojazdy mieszczące o wiele więcej osób, a nawet elektryczne autobusy. To idealne rozwiązanie dla przewoźników, bo w ścisłym centrum miasta nie ma stacji benzynowych, kierowcy musieliby uzupełniać paliwo w odleglejszych dzielnicach. Wszystkie te pojazdy wyposażone są w ładowarki do samochodów elektrycznych. Doładowanie akumulatorów jest proste i szybkie, więc nie powoduje zakłóceń w płynności ruchu turystycznego. Dodatkowym atutem samochodów elektrycznych jest to, że ich silniki pracują cicho, więc nie nasilają hałasu ulicznego w pobliżu staromiejskich ogródków kawiarnianych.
Oszczędność i ekologia
W silniki elektryczne wyposażone są również różnego typu samochody przemysłowe, służące do przewozu urządzeń, narzędzi i załogi remontowej. Nie ma przeszkód, aby takie pojazdy poruszały się w strefie czystego transportu. Przedsiębiorcy zajmujący się taką działalnością sporo oszczędzają na transporcie materiałów i dowozie pracowników. Koszt paliwa, którego musieliby użyć, znaczne przewyższa cenę prądu pobranego za pomocą ładowarki do samochodów elektrycznych. Samochody elektryczne to pojazdy przyszłości. Są one polecane zarówno ze względów ekonomicznych, jak również z punktu widzenia zachowania zasad ekologii. Pojazdy te są też bardzo praktyczne. Do uzupełniana energii napędowej wykorzystywane są proste w obsłudze i niezawodne ładowarki do samochodów elektrycznych. Dlatego z roku na rok wzrasta liczba poruszających się takich pojazdów po ulicach dawnego królewskiego miasta.