kolej transsyberyjska

Kolej transsyberyjska – niezapomniana podróż

Kolej transsyberyjska to cała sieć linii kolejowych, zlokalizowanych w głównej mierze z azjatyckiej części Rosji. Budowa kolei rozpoczęła się w 1891 roku, zakończyła natomiast w roku 1916.

Trasa kolei transsyberyjskiej dzieli się na cztery części

  1. głównym szlakiem jest linia transsyberyjska, która swój początek ma w Moskwie, po czym przebiega przez Władywostok i kolejno przez Niżny Nowogród, Perm, Jekaterynburg, Omsk, Nowosybirsk, Krasnojarsk, Irkuck, Ułan Ude i Czytę. W sumie linia transsyberyjska przebiega przez 8 stref czasowych. To najdłuższa części transsyberyjskiej kolei oraz najdłuższa linia kolejowa, spośród wszystkich funkcjonujących we współczesnym świecie;
  2. kolejna część kolei to szlak transmandżurski. Linia ta pokrywa się ze szklakiem transsyberyjskim aż do miejscowości Tatarskaja, która położona jest w odległości około 300 kilometrów od Jeziora Bajkał. Od miejscowości Tatarskaja linia transmandżurska kieruje się w stronę Chin (na południowy wschód), kończąc swój bieg aż w Pekinie;
  3. trzecia część kolei transsyberyjskiej to linia transmongolska, która pokrywa się z linią transsyberyjską do miejscowości Ułan Ude (szukać jej należy po wschodniej części Jeziora Bajał). Od Ułan Ude linia kieruje się ku Ułan Bator, aby podobnie jak linia transmandżurska, zakończyć swój bieg w Pekinie;
  4. ostatnim szlakiem kolei transsyberyjskiej jest Kolej Bajkalsko-Amurska (często określana również mianem Bajkalsko-Amurska Magistrali). Cała linia rozciąga się na długości 4234 km, przebiegając przez około 680–840 kilometrów w kierunku północnym od Kolei Transsyberyjskiej, równolegle do niej.

Budowa kolei transsyberyjskiej poprzedzona była przez trzy dość istotne historycznie zdarzeń

  1. ukończenie budowy Uralskiej Drogi Żelaznej z Permu do Jekaterynburga (był to rok 1877),
  2. przedłużenie wspomnianej wyżej drogi z Jekaterynburga do Tiumenia (to wydarzenie przypada na rok 1880),
  3. oddanie do użytku nowo wybudowanego mostu kolejowego na Wołdze (to wydarzenie również miało miejsce w 1880 roku).

Kolej transsyberyjska – etapy budowy

Kolej transsyberyjska dla budowniczych, między innymi ze względu na swoje ogromne rozmiary, okazała się być nie lada wyzwaniem. Nic więc dziwnego, że jej budowa podzielona była na trzy etapy. Pierwszy etap dotyczył budowy odcinka:
-zachodniosyberyjskiego,
-środkowosyberyjskiego,
-południowoussuryjskiego,
-połączenia Kolei Syberyjskiej z Czelabińskiem i Uralskiem w Jekaterynburgu.

Po zakończeniu długiego i żmudnego pierwszego etapu, plan budowy kolei transsyberyjskiej mógł przejść w fazę numer dwa. Na tym etapie prace nad linią kolejową skupiły się wokół jej północnoussuryjskiej i zabajkalskiej części. Natomiast trzeci i ostatni etap budowy kolei dotyczył jej części krugobajkalskiej oraz amurskiej. Choć wydawać by się mogło, że pomimo ogromu prac, trwających przez wiele lat w ostateczności wszystko poszło zgodnie z planem, to rzeczywistość dostarczyła jednak wielu problemów już niemal na samym początku powstawania transsyberyjskiej kolei. Budowniczy na największe problemy natrafili przy budowie odcinka linii prowadzącego Portu Bajkał przez Kułtuk, Słudiankę, Tanchoj do stacji Mysowaja (jest to dzisiejszy Babuszkin). Tu prace trwały aż 5 lat, chociaż odcinek ten nie należał do najdłuższych, jakie były do wykonania na całej trasie transsyberyjskiej kolei.

Współczesna kolej transsyberyjska ma do zaoferowania podróż w trzech klasach

  1. pierwsza to klasa LUX najdroższa, a co za tym idzie najbardziej komfortowa. Jednak ze względu na wysokie stawki, na podróż nią w rzeczywistości pozwolić sobie mogą jedynie nieliczni;
  2. druga klasa to KUPE. Charakteryzuje się ona czteroosobowymi, zamkniętymi przedziałami, zapewniającymi dostateczny poziom komfortu podróży;
  3. trzecia klasa to PLACKARTA, pozbawiona jakichkolwiek przedziałów. Zawiera piętrowe łóżka umieszczone w specjalnie przygotowanych wnękach, które jednak nijak nie zapewniają ochrony przed innymi pasażerami.

Kolej transsyberyjska cena

Jeśli chodzi o ceny biletów na kolej transsyberyjską, to uzależnione są one od wielu czynników, a przede wszystkim od długości trasy przebytej koleją. Szacuje się, że w komfortowych (ale bez przesady, porównywalnych do polskiej drugiej klasy) warunkach, za podróż w jedną stronę z dowolnego polskiego miasta do chińskiego Hangzhou należy wydać niespełna 5000 złotych (cena za jedną osobę, im grupa większa tym ceny noclegów odpowiednio są niższe). Należy również zaznaczyć, że cała podróż trwa 21 dni. Cena za podróż nie obejmuje jedynie przejazdu koleją. Zapłacić należy również za wydanie wiz na pewnych odcinkach czy jedzenie (ciężko bowiem zrobić zapasy na trwającą trzy tygodnie podróż).